torsdag, augusti 02, 2007

Hör upp - Breaking news från loggbok!

Jag känner att jag behöver uppdatera er. Främst för att det jag ska säga är gammalt som gatan.
För jag är inte längre frälsningssoldat.
Faktum är att "nyheten" är ett halvår gammal.
Men i samma veva jag skulle blogga om det drog hela Scandicgrejen igång, och det hade vart marknadsmässigt idiotiskt att inte koppla både frälsis och Blod och eld till mig i det läget. Så det fick gå.
Jag har dock fortfarande en fot kvar. Pliktskyldigt som civilmedlem, med tanke på att jag fortfarande är projektledare för Blod och eld. Civilmedlem är ett slags supportmedlemskap frälsis har för de som vill vara med, men inte är beredda att ta de livstilsbeslut ett soldatskap innebär.

Så har jag lämnat kyrkan helt? Nänä. Bakom beslutet är att jag, i Örebro, gått med i en annan församling. Mötesplatsen, heter den. En EFK-församling. Väldigt olik Frälsningsarmén, för övrigt. På många punkter.

Varför allt detta?
Tja, mest för att det råkade passa oss.
Tro't eller ej så har jag aldrig varit särskilt frälsisfäst. Men mina föräldrar är med där, och ett medlemskap har alltid fallit sig naturligt. Jag har trivts i Visbykåren, och när vi flyttade till Örebro så gjorde vi, tillsammans med några kompisar, ett val att gå med i en den här nya församlingen. Den råkade då inte vara frälsis. Så enkelt var det.

Med beslutet att gå med i Mötesplatsen öppnades en helt ny värld. Här finns inga strukturer. På gott och ont. Men inga livsstilslöften - som är så viktiga i frälsis (inte minst med tanke på den sociala profil man har). Det innebär inte heller någon särskilt inställning till alkohol. Mycket spännande.
Därför har det för mig och min flickvän nu helt plötsligt öppnat upp oss för den här världen av alkoholaktiga drycker, även kallat vin. Mycket spännande.

Jaha. Då var det meddelat. Frågor?

3 kommentarer:

Nineve sa...

Ta det försiktigt med vinet:) bör ej kombineras med dans.

Anonym sa...

Ett stort grattis till friskhetstecknet.
Vin är gott, drick inte för mkt schiraz bara, huvudvärken kan ta dig..

Grattis!

Johan Stenberg sa...

Köp med en bit Brie de Meaux och Gorgonzola och några Kung Oscar pepparkakor så kan du njuta ordentligt av vinet.

Hängde förresten på en hotellbar tillsammans med några sydeuropeer för en tid sedan. Vi diskuterade alkoholhaltiga drycker, men det blev lite missförstånd eftersom de inte räknade vin till de alkoholhaltiga dryckerna. Vin är en bordsdryck; inte alkohol tyckte de.