söndag, augusti 05, 2007

Jag och mitt svarta får

Vi sitter där, på terassen och njuter. Jag och min vän retuschören. Alltsomoftast pratar vi media. Tidningar och såntdär. Men från helt olika perspektiv. För han är lite av min motsats. Ett slags koncentrat av allt jag inte jobbar för. Medan jag sitter dagarna i ända med journalistiska rubriksättningar, och försöker skapa klickmaskiner på Dagens webb, jobbar han med att göra bröst större och midjor smalare. På datorn.

Min vän är retuschör på Slitz.

Jag har förlikat mig med det. Insett att han får göra det om han vill. Och alltsomoftast har vi trevligt när vi träffas. Ofta sätter vi pannan i veck och pratar om sånt som stör oss.
- Shit, det finns så mycket skit som man behöver uppdaga inom kyrkans dörrar. Det är bra att Dagen finns, säger jag, och han nickar.
Sen funderar han lite över sin dag.
- Shit, idag höll jag på så länge med en tjej att jag knappt kände igen henne när jag retuschat klart.
Och så tittar vi på varandra och skrattar. Åt det sjuka, burleska.
Jag och min vän retuschören.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja kan tänka mig vad mycket skit som kommer in på Dagen förutom det man kan se när det publiceras t ex i kommentarer på nätet eller insändare i tidningen. Själv mår jag så illa av så mycket jag ser i kyrkor och då jag kommenterar på Dagen.se ofta så ska du veta att åtminstone jag (som vill vara anonym) aldrig överdriver utan utelämnar det verkligt saftiga bitarna (brukar radera när jag sansat mig och innan jag klickar på den klickmaskin du skapat så fint!) i mörkret och "ickekännedomen". Jag vet ju att flera som jobbar på Dagen själva är med i den församling som avses, har till och med hänt att personen man menar arbetar på Dagen (ja menar verkligen det!) och då får man ju passa sig. Man vill inget illa, man vill bara att människor, särkilt kristna ska ta sig i kragen vad gäller uppenbara synder som drabbar andra och som lätt kan brytas.

Anonym sa...

Anonym: Har du kollat in Matteus 18:15-17? :-)
/I all välmening