onsdag, augusti 29, 2007

Och så folkhögskolan

Jo, men det är bra här på folkhögskolan. Ni är några som frågar, men enklast är väl att ge en rapport här över bloggen.

Det slog mig idag vilken kameleont jag är. Det var på eftermiddagen, efter att jag inhandlat lite mat, som går på bussen och inser att jag har på mig tajta små alternativjeans och en randig tröja som går precis till översta byxknappen.
Jag vet inte hur det gått till, men jag har blivit folkhögskola.

I de där stunderna av verklighetsnärvaro har jag fortfarande svårt att förlika mig med mitt val. Ser nästan ner på både mig själv och skolan och tycker att jag borde gå och skaffa högskolepoäng och klippa mig.
Men samtidigt intalar jag mig hur gigantiskt mycket tråkigare något annat studiealternativ varit. Och vilka bra elever det verkar gå i min klass. Vilket skönt utbyte av erfarenheter och lärdomar vi kommer få under året. Vilka trevliga kvällar vi kommer få. Igår var just en sådan, och det kändes skönt. Att träffa nya människor är av de bästa delarna med detta beslut.

I övrigt äter vi mest. Fikar, äter och fikar. Känns som att vara på ett stort läger. Som att jag snart ska ställa mig upp, klappa händerna för att få uppmärksamheten och be bege sig ned till vattenbrynet för ett lägerbål.
Många är unga som är här. Någon har till och med kommit direkt från högstadiet och tycker det allra mest spännande med mig är mina lumpenerfarenheter. I det sammanhanget känner jag mig som farfar.

Jag bor i en villa med sju andra. Väggar byggda av A4-papper. Inatt sov jag med öronproppar, Guds gåva till folkhögskoleeleven uppenbarligen. Mitt rum är inrett av 70-talet. Du vet, han som sprang i alla folkrörelsegårdar och inredde med korkplastmattor, lackerat furu och sänglampor med ställbar huva. Fantastiskt.
Men det är ok. Jag har internet, en dator, och öronproppar.

Det ska nog gå, dethär också.

Inga kommentarer: