tisdag, augusti 07, 2007

Succé, såklart

Har knappt smält hunnit smälta dagens release.

Vilken grej det blev!
Vi är nöjda och glada, och jag är i extas här på redaktionen. Jag har redan bjudit alla på Twinglytårta, och jublat över all uppmärksamhet vi fått.

Media nappade:
Resumé, Dagens Media, IDG's Internetworld och svenskans Martin Jönsson har skrivit om oss.

Men de allra flesta kommentarer är såklart från bloggare.
Det var också hos de vi i första hand marknadsförde oss hos.
Det var till de, vars mailadresser vi varsamt handplockade, vi först skickade vår pressrelease. Innan vi skickade till traditionella medier.
Det är deras kommentarer, och deras engagemang vi genom Twingly vill ha.

Och bloggvärlden gav bifall:

"Intressant och kanske en skräll att Dagen.se skulle bli nästa Twinglare."
Novus

"Det kommer att innebära att Dagen nu kommer att få en regelbunden besökare som de aldrig har haft förut."
Gustafsson i Säffle

"Det här kommer med säkerhet innebära att exempelvis undertecknad läser Dagen mer aktivt än tidigare."
Sjölander

Det är mycket modigt av Sandlund att lansera den nya bloggtjänsten. Hon kommer att få ordentligt med kritik. Majoriteten av bloggarna i Sverige har knappast samma syn som Dagen i de flesta frågor. Och att då ligga i framkant med ny teknik kommer att locka fler "motståndare" än "påhejare".
Haggaj

"Överraskad? You bet! Jag måste nästan nypa mig i armen!"
Nicea

"Kommer intresset att blogga om etik och filosofi och religion att öka nu? Hoppas"
Kulturbloggen

I övrigt har diskussionerna mest gått kring hur Dagen kommer tackla olika bloggars inlänkar.

En intressant diskussion i sig.

DN, som sedan ett halvår använder sig av Twingly, har valt att porta en eskortflickas blogg från sin site. Detta med hänvisning till att det (åtminstone i förlängningen) kan leda till att bloggens läsare blir kunder.

Frågan har varit självklar: "Hur kommer Dagen tackla detta?"

I olika kommentarer har man förutsatt att Dagen kommer anta en sträng hållning och censurera.

Det är inte jag som tar beslut i de här frågorna, men jag känner mig ändå ganska säker på att många kommer bli förvånade. Inte bara av att Dagen är en väldigt välskriven och journalistiskt väl genomarbetad tidning, utan också över hur Dagen tacklar svåra frågor.
Det är inte konstigt att folk har en skev bild av Dagen och kristna i synnerhet. Vi har alltid haft en tendens att vilja lägga locket på. Vi har ofta stängt in oss och velat lämna allmänheten utanför. Vi och dem.

När dagen, genom Twingly, bjuder in hela det sekulära åsiktssamhället i vardagsrummet är man såklart medvetna om vad man gör.
Man är medveten om att det kommer länkas mycket skit. Att folk kommer försöka testa gränser, och att även en del bloggar med olagligt innehåll kommer förekomma.

Men Dagen är beredd att ta den chansen, anta den fighten. Dagen är medvetna om att man inte påverkar samhället genom att sitta inom kyrkans väggar. Man är medvetet om att man, genom att bjuda in det stora samhället, även får med sig avarter som skriver på ett sätt och skriver om saker Dagen aldrig skulle skriva om. Det är ett av skälen till Twingly. En breddning. En öppning.
Det är imponerande, och jag är stolt över att både få ha initierat och "dragit hem" Twingly på Dagen.

Twingly blir också mitt sista avtryck som redaktör på Dagen.se. På fredag slutar min redaktörstjänst, och jag drar vidare mot journaliststudier.
Jag kommer följa utvecklingen noga. Och räknar att känna mig fortsatt stolt över hur en fantastisk tidning hanterar svåra frågor.

4 kommentarer:

Isabella Lund sa...

Jag har nog inga förutfattade meningar men frågan föll sig naturlig och hade det varit GP som lanserat twingly så hade jag nog trott att de skulle svartlista mig som DN, det har jag inte gjort med er och jag skulle bli förvånad om Sydsvenska Dagbladet t.ex. gjorde det.

Den trevligaste motståndaren till prostitution jag har har diskuterat med är prästen Karin Långström Vinge som försöker lyssna och ta sig till andras argument i debatten.

Har man i grunden en fin människosyn så är det ofta inga problem att möta andra människor med andra värdetingar och åsikter än de man själv har.

Intoleranta människor som inte vill lyssna på andra människor finns överallt inom alla partier och inom alla olika religösa grupper.

Nyligen vågade en heltidspolitiker i Malmö skriva i en krönika i Skånska Dagbladet att han pessonligen var emot prostitution men att han var emot att man inte inkluderar sexsäljarna själva i debatten och att han var emot sexköpslagen pga de inhumana konsekvenser den lagen har medfört. Bassem Nasr är muslim och centerpartist och ska ha mycket heder för det politiska modet.

Det är mycket bra att Dagen nu öppnar upp debatten mot bloggvärlden, det ska ni ha heder av och än så länge tycks mina länkar till min blogg ligga kvar :-D

Z sa...

Se det så här: Genom att porta dig från debatten har de förmodligen förlorat debatten.

Z sa...

Förresten
Tack, Emanuel, för twingly-meddelandet :)

underbaraclara sa...

Emanuel! Du skriver så bra, verkligen personligt språk, djupt men lättfattligt. Bravo, och grattis till Twingly!