fredag, september 07, 2007

Axesskväll

Hela Axessredaktionen sitter och knuffsöker på bloggkommentarer, ser jag i bloggstatistiken. Och jag antar att det var därför jag var där. För att kommentera, och låta de hitta något mer.

Det gör jag gärna. För det det var en annorlunda kväll, minst sagt. När jag kom in förstod jag att jag hamnat mitt bland opinionsbildare, forskare, riksdagsledamöter, chefredaktörer och inte hade en enda egentlig koppling till magasinet Axess. Förutom att jag bloggat om dem.
Och det försökte jag att kringå.
Om det är något inom media som ännu inte känns riktigt rumsrent så är det att presentera sig som bloggare. Att låtsas som att det skulle vara ett relevant medie. Så jag struntade i det, och fokuserade istället på de fantastiskt intressanta inbjudna. Och de var flera.

Hamnade till bords med en framtidsforskare. Finns sådana? Vi tillbringade över en timme att diskutera framtid. För internet, för medier, för samhälle.
Diskuterade vidare i livgivande samtal med chefredaktörer och journalister. Där satt vi och pratade scandicbiblar, Sturmark och om det konstiga skeendet bakom Dagens Forskning nedläggning, vars prenumeranter sedermera övergått till just magasinet Axess.

Kvällen gick sakta mot sitt slut, till bakgrund av orientaliska toner, libanesisk buffé och vattenpipor. Och vi njöt. Av mat, dricka och sällskap. En i sanning lyckad fest, för celebrera en tidning som uppenbarligen är beredda att testa nya grepp för att nå ut.

Jag är fascinerad. Över att inbjudan presenteras mig i egenskap av bloggare. Hur, uppenbarligen, högt blogg(ar/en) värderas. Hur viktigt det är att ligga i framkant.
Men också hur viktigt det är för en tidning, tyngd av traditioner, gubbprenumeranter med glasögon på nästippen, vågar, vill och önskar förändra. Att man nu tagit steget mot det mer traditionella magasinet (både i papperskvalitet och utformning) är ju hedervärt.
Men det finns fortfarande många hinder att överkomma.
För hur lätt är det för ett samhälls- humaniora och kulturmagasin att kännas attraktivt för en yngre publik, utan att för den delen bli populärkulturell sellout?
Jag tror inte det handlar om att rucka på varken texter eller innehåll. Men däremot formspråk. Och med detta första steg är Axess på god väg.

Inga kommentarer: