måndag, september 10, 2007

Bibelerotik på tapeten

Det har blivit en del ståhej kring att domkyrkan i Stockholm, i sin medlemstidning, publicerat en intervju med den homosexuelle ungdomsprästen som uttrycker en, minst sagt, avvikande åsikt.

Medlemstidningen hade tema "Mod" och tänkte att det skulle vara kul att ha med en kille som tyckte att Jesus och Johannes hade en sexuell relation. Eller någon som tyckte att ett Jesushelande av en romersk centurions slav var ett medgivande till homosexuella relationer till yngre män. Och så hittade de präst Olaison:
"Eftersom jag studerat romersk kulturhistoria vet jag att det fanns en omfattande lyxprostitution där män hade sex med pojkar. Officeren ville rädda sin slavpojke, som han förmodligen hade en sexuell relation med. … När Jesus helar pojken befäster han alltså underförstått relationen mellan mannen och pojken"

Svenska Kyrkan själva tar avstånd från prästens...fantasifulla tolkning av Matteus kap 8, men menar att det var modigt, och därför platsar i deras tidning med tema "Mod". Det är också därför man inte har några planer på att återkalla tidningen.

Pingstsamfundets (jaja, de är inget samfund, men så nära det kan bli) Sten-Gunnar Hedin ser här att det finns lätta poäng att hämta och skriver därför på sin stenåldersvariant till blogg (där man mailar in eventulla kommentarer, och de som senare publiceras handplockas) att pingstmedlemmar nu bör lämna Svenska Kyrkan.
– Även om biskop Caroline Krook konstaterar att Niklas Olaison resonemang inte är Svenska kyrkans teologi, så drar församlingen inte in tidningen.
– I det här läget är en vägran att betala kyrkoavgift en förtvivlad men mycket kännbar åtgärd


Själv tycker jag båda ledarna reagerar konstigt.
Det är obegripligt hur domprosten (och ansvarige utgivare) Åke Bonnier godkänt artikeln utifrån premisserna "Mod". Någonstans måste han förväxlat "Mod" med "Idioti" eller "Irrlära".
Det är minst lika märkligt att biskop Krook knappt ens rycker på axlarna åt ämnet, samtidigt som hon fastslår att detta inte är Svenska Kyrkans teologi.
- Det här är absolut inte Svenska kyrkans teologi men man kan inte lägga munkavle på någon.

Men märkligt är också att Sten-Gunnar, bara några dagar efter avslöjandet, väljer att trissa sina samfundsmedlemmar att lämna Svenska Kyrkan. Att tala om "absoluta haveri".
Jag kan förstå att man vill ta till något effektfullt verktyg för att understryka att något är fundamentalt fel, men är det verkligen bästa sättet, och första steget att närma sig ett "Hur tänker ni, Svenska Kyrkan?".
Känns det inte konstigt att en kyrkoföreträdare direkt bestämmer att vad en ansvarig utgivare med hjärnsläpp låter gå förbi, ska få effekt för pingstkyrkomedlemmar Sverige över? Det spelar ingen roll om det finns "godkända" svenska kyrkor. Sten-Gunnar tycker att det är dags att gör något "kännbart". Känns det inte lite pubertalt?

Jag fattar det inte. Och jag förstår mig heller inte på Sten-Gunnars fäbless för förmynderi. Först bestämmer han hur hans medlemmar ska rösta och nu vad de ska ha för övriga medlemskap.
Jaja.

Läs mer: Världen idag (1, 2, 3), Dagen, SvD, Aftonbladet
Bloggar: Kristen.nu, Stefan Olsson

8 kommentarer:

Haggaj sa...

Emanuel,
tror Du inte att det är kyrkopengen Sten-Gunnar vill åt?

Sailor sa...

Min första tanke oxå......

Emanuel Karlsten sa...

Jag väljer att ha högre tankar om Hedin än så. För skämmes att ta tillvara på dessa tillfällen för sin egen vinning.

Z sa...

Jag tror att Sten-Gunnar är inspirerad av sig själv och vår biskop i katolska kyrkan, Anders Arborelius som tillsammans gjorde ett uttalande som Anders senare har bett om ursäkt för:

Att man skulle låta bli att rösta alliansen (fälla regeringen) i protest mot att man inte tar mer hänsyn till livets okränkbarhet och dessutom vill låta utländska kvinnor komma till Sverige och göra abort.

egon berglund sa...

Jag har skickar följande komentar till SHG blogg: Visst skall vi protestera när man vantolkar Guds ord. Men hur många av oss medlemmar i pingstförsamlingar är fortfarande medlemmar i svenka kyrkan? Själv lämnade svenska kyrkan när den blev en frikyrka. Sådana hot är bara ett slag i luften. Kan inte inte du Sten-Gunnar Hedin föra en dialog/debatt med Niklas Olaison istället. Själv har jag försök att få en debatt om din bibelsyn i Israel/Palestina-konflikten. Men du vägrar, jag tycker du är feg. Jag väntat på en dialog dej sen 2005. se länk
Egon Berglund

Dag Selander sa...

EMANUEL: Efter tre decennier i Sv.k. som prelat och ett eget utträde ur densamma 1998-12-31 kan jag för mitt liv inte begripa hur någon i pingströrelsen kan stå kvar i ett medlemsskap. Vad är skälet till att vara dubbelansluten? Vad är skälet? För egen del ser jag Sv.k som bärare av inte kristendom länge utan som en företrädare för nygnosticism.
~~~~~~
Sedan är det en annan femma att det finns levande lärjungar och kristna i denna institution. Jag känne väldans många levande kristna i Salighetsverket. Här är några excempel: Carl-Erik Sahlberg i Klara, Dag Sandal, Berit Simonsson Oas, min son, min fru och 100-tals till... :-) //Dag Sr

Emanuel Karlsten sa...

Dag: Men uppenbarligen finns det flera som ändå tycker om att vara kvar. Varför komma med påbud?

PatrikP sa...

Sexualitet har alltd varit en öm punkt i kyrkans och teologins värld. Här: http://teologiforum.blogspot.com/2007/08/erotisk-teologi.html finns ett försök att formulera en konstruktiv teologi med avseende på just sexualitet.

Queer-teologiskt tänkande är kanske en ännu mer öm punkt. Queer-tänkandet i sig är till att börja med inte helt okomplicerat. Inte minst för att det underliggande teoretiska tankebygget både är tämligen nyformulerat och samtidigt ganska okänt. Inte så konstigt att det uppstår missförstånd. Här: http://teologiforum.blogspot.com/2007/08/queer-teologiska-glasgon.html finns ett försök till en begynnande kartläggning av queer-teologiskt tänkande, utan anspråk på att vara varken heltäckande eller slutgiltig.