tisdag, september 18, 2007

Hemlösa nekades plats av frälsis

Läser i sydsvenskan om hur ett par som, för några nätter(?) varit hemlösa, men nekats plats på Frälsningsarméns härbärge, eftersom det endast är till för män.

Paret gick tillbaka till socialjouren i hopp om att få ett hotellrum för natten, men det gick inte.

Det kan tyckas stelbent av Frälsningsarmén att inte låta kvinnor komma in. Särskilt när hon själv tycks varit tydlig med att de var gifta.
Men samtidigt förstår jag agerandet. De har säkert haft liknande situationer där de tagit in "par" och där det sedan gått överstyr, på olika sätt.

Men oavsett hur märkligt Frälsningsarméns agerande må ha varit, så är det allra märkligast att det är Frälsis som hängs ut som skurkar i artikeln.

Det riktigt märkliga ju att socialjouren, som enligt alla möjliga värdfärdslagar, ska tillhandahålla hjälp till utsatta par/kvinnor misslyckades med det.

Är det verkligen hjälporganisationer - de som möjliggör att det ens finns ett härberge - som ska hängas ut? Är det inte Socialen, eller vårt lands politik, som ska skämmas?

4 kommentarer:

Tor Billgren sa...

Denna hjälporganisation har uppenbarligen inte möjliggjort härbärgande av de aktuella individerna - trots att de kunde. Den som kan hjälpa, men inte gör det, ska självklart skämmas. Din lojalitet med rörelsen får inte gå ut över förnuftet och värnandet av den enskilde individens bästa.

Emanuel Karlsten sa...

Well. Även fast jag håller med dig - som rörelse borde vi vara öppna för alla - måste jag än en gång slå fast att boven i dramat är socialjouren, och inte Frälsningsarmén.

För det ligger ju inte på Frälsningsarmén att ta hand om ALLA människor. Det ligger på socialen. Om man från Frälsningsarméns sida har skapat en policy utifrån dåliga erfarenheter från att bjuda in folk av kvinnligt kön så är det ju så.
Men att de finns, trots att de inte ska behövas finnas, ska de ju inte klandras för, snarare tackas.

Därmed inte sagt att de aldrig kan klandras.

Anonym sa...

Frälsis gjorde rätt. Erfarenheten är att det inte går att blanda könen på härbärgena.
Skäms socialtjänsten!
Fast nånstans hade jag önskat att Frälsis ändå haft möjlighet att hjälpa paret på nåt annat sätt.
Hur gick det för dem?

Emanuel Karlsten sa...

Jag tror de fick plats på något sätt? Nu är mitt internet så segt så jag kan inte kolla i artikeln som jag länkade till i början på posten, men kolla där. Tror det stod där.