fredag, september 28, 2007

Maskeradskiten

Det var ingen bra kväll igår.
Inte nog med att jag var utklädd till en tönt till björnbuse, jag hade lurat med mig två vänner att göra detsamma. Så ängslig är jag. Så osäker blir jag inför såna här skitgrejer.
Så vi går dit. I röda tröjor, blå byxor, kepsar och nummerskyltar på bröstet. En för alla, alla för en.
Alla tre lika ängsliga. Lika osäkra.
Det räcker med att vi tar ett steg in i lokalen, tittar oss omkring, innan stress och panik sköljer över oss. Här är folk i inhyrda snövitskostymer, perfekt sminkade Mrs Doubtfires, kreativa Edward Scissorhands och Marie Antoinette-varianter.
Björnbuse nummer tre, han som inte hittat någon keps, och en hälften svart, hälften röd tröja, börjar andas snabbare och snabbare, tvärvänder och börjar springa mot utgången. Jag hinner inte mer än att lyfta handen för att ropa något innan han hunnit ut genom dörren.

Kvar står jag och björnbuse nummer 2. Vilsna. Jag försöker lugna mig. Björnbuse nummer 2 väser "Nu håller vi ihop", och krokar arm med mig. Vi smyger - i hopp om att inte konfronteras med någon - fram till glasen med mousserande alkoholfricider. En minut senare slås dörrarna upp och in kommer björnbuse nummer 3. Nu helt civilt klädd.
Björnbuse 2 drar för andan och kramar min arm ännu hårdare. Det aset har svek oss.
Fortsättningen av kvällen går sedan ut på att frysa ut fd. björnbuse nummer tre, och ursäkta vår löjliga klädsel till övriga gäster.

Men kvällen tar inte slut där.
Vårt klasspex - ja, alla fyra medieklasser skulle förbereda ett - blir en flopp. Ett filmkryss där spex spelas upp på fel fråga, där ljudet strular, där det blir pinsamma tystnader.
Nej, fy. Jag kan inte ens prata om det. Så fort jag får upp minnesbilder så känner jag hur jag skakar på huvudet och högt säger "ja, ja, ja".

Nu pratar vi inte mer om det här.
Vi går bara inte på maskerad igen.
Påminn mig om det.
Himla maskeradskit.

3 kommentarer:

Pastor Astor sa...

Jag tycker inte det ser så farligt ut...: http://www.trotank.se/blog/index.php?/archives/938-Maskeradmanne.html

Anonym sa...

jag är tyyyp inte skyldig till daniels bild. jag lovar (typ)
/Filippa

Emanuel Karlsten sa...

Puh!
Bilden i länken var från "filmkryss"-delen där jag svidade om till konfrencier.

Därmed slank jag undan med en hårsmån! Här är jag ju knappt utklädd (i jämförelse)
Phew.