fredag, september 14, 2007

Underbara Clara

Jag fattar inte ett dugg vad hon skriver om. Vad som är grejen med "Clips", gamla TV-apparater och kragar prydda med leksaksbilar.
Men varje gång jag kommit till insikt om hur malplacerad bloggen är i min rss-läsare så slår hon till igen. Sådär lekande lätt, och sådär imponerande så jag häpnar.
Och då minns jag varför jag frågetecknar mig igenom alla konstiga mode-inlägg.
För "Underbara Clara" är antagligen den mest oväntade kristenprofilerade blogg som finns där ute.

Jag har ju tjatat om det här tidigare, men varje gång jag inser det så är det lite av en överraskning. Jag fnissar lite för mig själv, skakar på huvudet och säger småhögt "va skönt!".
Så skönt att det fortfarande finns människor som går utanför schablonen för vad frikyrkomänniskor är.
Hon står där på bild med hockeyatteraljer kring axlarna och finkjolen undertill, och skapar nytt. På sitt eget ärliga, närmast proffsiga, sätt. Hon sitter där och skriver raka och tydliga inlägg om vad en bibelgrupp/cellgrupp/husgrupp/hemförsamling (du ser, jag har svårt att ens namnge det!) är och det blir lika naturligt som ett röda-clips-inlägg.
Och hennes 7000 läsare reagerar nyfiket. För Clara är ingen ängslig tjej med Nelly.se-länkar. Clara är ingen osäker puderlagerbrud som drog på sig moonboots för att Ebba rankade det högt. Clara är nyskapande och framförallt naturlig.
Och det fascinerar.

Än en gång inser jag också vikten av ärlighet hos oss kristna. Öppenhet, ärlighet och naturlighet.
Hur ängsliga vi är. Hur mycket vi oroar oss över andras reaktioner. Hur vi så gärna håller den kristna delen hemliga, till och med för oss själva. Hur dåliga vi är på att avdramatisera det. Hur vi småskäms för vår tro på en övernaturlig verklighet. Hur svårt vi har att förklara det.

Där är Clara en kristen färgklick i bloggosfären. Det gör att jag favoriserar, beundrar och rekommenderar hennes blogg.
Även om jag inte förstår 95% av inläggen.

2 kommentarer:

Linda K sa...

håller med om att underbara clara är just underbar. en härlig färgklick i bloggeriet :)

Emma sa...

Håller med dig! :-) Hon verkar vara en härligt smart och äkta person.