fredag, oktober 05, 2007

Beslutet: Släpper skolan för att blir redaktör för Dagen,se

Då var det dags. Arbetsplatsen är informerad. Skolan är informerad.
Allt är klart.

Och nu presenterar jag även bloggläsare och vänner in i beslutet.

Från och med idag avslutar jag journalistutbildningen på Kaggeholm, och börjar heltid som redaktör för Dagen.se

Förfrågan kom från Dagen för en vecka sedan, och beslut önskades tas ganska snabbt. Spontant var jag övertygad om att jag skulle tacka nej, ta det lugnt och fortsätta mina studier ett år. Det var ju därför jag började på Kaggeholm. För att få en gedigen, praktisk journalistisk utbildning och fokusera på mitt skrivande. Att slippa alltid ta ytterst ansvar, pressas till goda resultat. Bara vara student, bekymmersfri och skrivande.
Men erbjudandet var för bra för att tacka nej.
Dagen är i en fantastiskt spännande fas. Med Elisabeth Sandlund som ny chefredaktör, stora kommande satsningar på webben, och det enorma förtroende jag fått och känner från Dagens ledning fanns helt enkelt inget annat beslut att ta.

Dagen som tidning har stor potential (och här måste vi nå ut bättre och större för att få fler att förstå det). Dagen som arbetsplats är fantastisk. Dagen som erfarenhet betyder mycket rent karriärsmässigt.
Och - ärligt talat - en redaktörtjänst för mig, en outbildad 24-åring, är extremt smickrande.

Men jag släpper varken utbildning och skrivandet. Under våren kommer jag söka in på en journalistisk grundkurs på journalistskolan Poppius (som jag utför parallellt med arbetet på Dagen) och i avtalet med Dagen har jag tingat en viss procent som skrivande reporter på tidningen.

Jag vet att jag kommer trivas, och jag kommer förhoppningsvis göra Dagen.se attraktivt för fler än bara den kristna bloggo- och internetsfären.

Nu ska det bli åka av.

14 kommentarer:

Julia sa...

Grattis! Trots att vi aldrig träffats så tänkte jag "nyheten kommer vara att han ska börja på Dagen" igår :) Jag älskar ju Dagen så jag förstår din glädje över utmaningen!

Pastor Astor sa...

Grattis! Det tror jag blir bra.

Haggaj sa...

Emanuel,
jag tror vi får gratulera Dagen.se
;-)

//Haggaj

Kristofer sa...

Kör så det ryker nu!

Johan Stenberg sa...

Grattis!

Egon Berglund sa...

Grattis till jobbet, jag hoppas du vågar ta itu med "enögdheten" på redaktionen !
"Tidningen Dagen skriver bra, ofta om kristna minoriters situation. Dagen bevakar även bra vad som händer i Israel. Men då borde även de kristna palestiniernas situation i Israel/Palestina vara höginstressant, men nej nu trampar jag i ett "minfält". "Hårt tryck på palestinas kristna" när får vi en sådan rubrik i Dagen? När vågar ni kritisera inkrökta pastorer? Jag önskar dig Guds välsingnelse i ditt arbete.

Monica Olsson Kolkman sa...

Jättegrattis!
Jag tror att du gjorde rätt som sa ja. Utbilda sig kan man alltid göra. Bra jobberbjudanden kommer inte varje dag.

Och grattis till Dagen!

Tor Billgren sa...

Man bevhover ingen utbildning i journalistik. Det ar ett stort bedrageri. Helt ratt beslut. Gratulerar.

underbaraclara sa...

Oh, grattis! Det kommer bli hur bra som helst! Du är grym (fast det vet du va?)!

Eva-Maria sa...

Grattis!
Tror inte alls på detta med att utbildning är bra att satsa på först om man ändå fått erbjudande om bra jobb inom den bransch man är intresserad av.

Själv har jag pluggat i många år och skippat jobberbjudanden inom det område jag utbildade mig till och efteråt när man var klar så var det svårt att få de jobb man ville ha, särskilt som utbildningen inte spelade så stor roll utan erfarenheten av arbetsuppgifterna. Så då gick jobben till outbildade under 25 år med mer erfarenhet före. De var ju en tusenlapp per månad billigare i drift dessutom. Inte konstigt med alla outbildade lärare i skolan och arbetslösa lärare med utbildning!!!

Tror alltså att du gjort ett oerhört smart val som tog jobbet. Elisabeth är ju inte dum heller, hon vet vad hon gör.

Patricia sa...

GRATTIS! Helt rätt belsut! Ge dem vad de tål.

Dag Selander sa...

GLÄDJANDE för Dagen.se att både ha draftat dig & fått dig att skriva kontrakt.

Elisabeth & Dagen är att lyckönska!
Årets värvning!

//Dag Sr

Emanuel Karlsten sa...

Tack, tack allihop! Ni är fina!

Elin :-) sa...

Stort grattis! Det kan bara blir bra :-)