torsdag, oktober 04, 2007

Briljant, Letterman

David Letterman är för mig sena kvällar på gymnasiet. Jag satt uppe och väntade att klockan skulle bli 23 och Letterman skulle börja på ZTV. En TV-höjdpunkt. Och mycket att lära. David kunde så självsäkert och avslappnat få en genuint komisk poäng i alla konversationer han hade, med vem som helst. Det finns ingen som klarar av det så obehindrat lätt som honom.
I ett pretentiöst och rumpslickande USA är han undantaget. En intellektuell satir och komik (och här finns för all del likheter med det jag försökte belysa med Alex Schulman).
Här kan jämföras med konkurrenten Jay Leno som rullar ut matten för kändisar, kramar, håller om och vill vara bästis. Drar aldrig ett skämt utan att be om ursäkt. Värdelöst, platt och fånigt.

Allt det där kommer tillbaka till mig när jag nu ser ett klipp från Lettermans intervju med Paris Hilton. På ett fullkomligt briljant sätt förenklar, tar ner och belyser det enormt fåniga i kändisskapet och hajpen kring Paris. Bara genom att ställa frågor.
Nedan är något av de mest underhållande 8 minuter du kan få den här veckan:

2 kommentarer:

Mackan Andersson sa...

"I don't really want to talk about it anymore."

"You see... This is where you and I are different."

:) Klockrent!

underbaraclara sa...

hoh! jag tyckte precis tvärtom :)