tisdag, oktober 30, 2007

Minne från bröllopet

Jag hamnar bredvid en av brudens kollegor.
Jag: Så, vad jobbar du med?
Han: Jag är stadsplanerare.
Jag: Ja, just det. Som bruden. Men vad är det man gör då egentligen? Jag har fått förklarat massa gånger men det fastnar inte.
*förklara sitt jobb i tio minuter*
Jag: Ah. Men då så. Fast om en halvtimme kommer jag kunna ställa samma fråga igen..
Han, suckandes: Ok, såhär; det är som Sim City.
Jag lyser upp: Va? Är det sant? Du är sim city? På riktigt?
Och helt plötsligt hade jag ett artilleri av följdfrågor: Måste ni placera ut polisstationer med jämna mellanrum för att det inte ska bli våldsamt? Har ni små kartor med var folk rör sig mest? Måste ni variera er för medborgarnas lycka?

Jag kommer aldrig glömma vad en stadsarkitekt är.

Inga kommentarer: