söndag, oktober 07, 2007

Satt jag bredvid ett geni?

Sitter på X2000 påväg hem. Bredvid mig satte sig en liten, tunn tjej. När konduktören kommer och ska kontrollera biljetten visar det sig att hon varken har biljett eller bokningsnummer. Hon svamlar och stammar och har ingen egentlig anledning alls.
Konduktören går iväg, ropar på förstärkning, kommer tillbaka och förklarar att hon måste gå av vid nästa station. Tjejen nickar blygt.

Jag har alltid funderat på hur jag skulle göra i situationer som den där. Om jag skulle dra på världens skådespel kring min hemska situation - utelåst, datorkrasch, och jag som är påväg till begravning. Eller om man ska spela undvikande och bortkommen.

Tjejen körde definitivt på det senare. Så tafatt och helt utan ursäkt så att jag nästan tror det var översmart.

Som att hon inte hade något emot att kliva av på nästa hållplats. Som att hon faktiskt bodde i Flen.

Jag kan inte bestämma mig om hon var ett geni eller bara helt korkad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Borde du inte betalat hennes biljett? Vore inte det att vara hennes nästa??

Emanuel Karlsten sa...

Eller borde inte din fråga vara - GICK det inte att BETALA biljetten?
Nej, det gick det inte.

Sen är jag som sagt inte säker på att hon verkligen ville vidare.

Jonna sa...

Borde inte du som hennes nästa även ha filat hennes fötter, ge de hjälplösa mat, ge din jacka till de som fryser och skicka all din lön till sjuka barn i afrika?