måndag, oktober 01, 2007

Schulman blev uppäten

Alex Schulman slutar blogga idag. Stort ståhej. Fick flera sms, telefonsamtal och en kommentar om det.
Och, ja, det är tråkigt. Jag har varit en större Schulman-fan länge. Inte för att han är bra på att mobbas, eller retas, utan för att han varit banbrytande.
En ironisk generation blev en satirisk generation, och längre än så vågade vi aldrig gå.
Men sen kom Alex Schulman.
Han var precis så rå som vi wannabesatiriker aldrig vågade vara. Han skrattade inte åt sitt skämt. Det var små nyanser som avgjorde om det överhuvudtaget var ett skämt. Kallt, rått och ärligt.
Men ack så komisk.
Det nya skrattet var kyla.
Och just det där förstod inte de flesta. De såg bara kyla. De såg bara det sjuka. De hatade honom.

Men för egen del älskar jag det han skriver. Hans stilistik, och hans förmåga att driva saker till sin spets.
Han har skapat en instution där på sin aftonbladetblogg. Och vi som följt honom sen han startade en underlig ö på stureplan.se har också sett hur det monster till blogg han haft sakta växt om honom.
Hur de vassaste sakerna fått ligga på hyllan.
Hur det allteftersom blivit tamare.
Hur han till slut var tvungen att avsluta.

Helt förståeligt. Men sorgligt.
Jag är säker på att han, vad än han företar sig, kommer bryta ny mark.
Och reta skiten ur de flesta.

5 kommentarer:

Robert sa...

Du lyckades verkligen sätta ord på vad det var som var så bra med hans blogg, bra skrivet!

Tyskungen sa...

Kolla in min blogg. Jag är den nya schulman..

http://tyskungen.blogspot.com

Z sa...

Det var gôrkul att läsa ibland och man skrattade och höll med. Tills man tänkte på hur det var för de stackare, på vilkas bekostnad han skämtade ont.

Tänk t ex att vara i Sanna Brådings kläder ("häxa", "trendnervös", "ful") eller någon kille vars namn jag inte kommer ihåg ("sängvätare")

Kul för alla läsare utom dem.

Emanuel Karlsten sa...

Robert: Tack
Tyskungen: Var det inte du som stalkade Schulman?
Z: Själv hade jag sett det som en ära att bli häcklad av Schulman.

Fotbollsnördar sa...

Jag retade mig mest på hans blogg för han är rolig o får mig att skratta elakt på andras bekostnad o det vill jag helst inte. O för att skrattarna på hans blogg var som rovdjur som vill ha blod. Men han är duktig att skriva o jag hoppas han gör något bättre bra i framtiden.Ronaldinha