måndag, november 05, 2007

Eftersom jag inte har något annat att skriva om...

Jag åker till stockholm nu på morgonen och tar därför taxi till tåget. Det känns lyxigt, och jag sätter mig alltid i baksätet för att kunna njuta maximalt; Känna mig som en godsägare som slött beordrar sin kusk att ta honom dit han vill och lite till.

Men till skillnad från godsägaren har jag sämre ställt med pengar. Min taxifärd är en illusion av lyx. Därför är jag också smärtsamt medveten om taxametern. Och om taxichaufförens knep för att få den att gå.
Jag föreställer mig att de vet exakt hur de ska göra för att få ut några extra hundralappar varje månda. Och jag föreställer mig att min taxi idag var experten själv i ämnet. Av flera skäl:
*När jag kommer ut på innergården har han kört in med fören först. Det innebär att det första vi måste göra är att ta en minut för att backa. Taxametern tickar.
* Så fort det kommer ett rödljus lättar han på gasen och är snabb att bromsa in så snart han anar ngt gult.
* Han kör omvägar, och låtsas som att de går snabbare. (Fast det där har jag förstås inga belägg för)

Väl framme skiljs vi åt, jag och min kusk, och jag beter mig lika oberörd och arrogant, så som en godsherre bör, och slänger fram mina slantar.
Men i mitt inre är jag samma arga arbetarpojk som egentligen inte har i en utsugartaxi att göra.

Den kostade ju nästan lika mycket som tågresan.

Inga kommentarer: