onsdag, november 28, 2007

Facket knackar på

De tjatar om facket på jobbet. Att jag ska bli medlem och sånt. Och det är säkert bra det där. Solidaritet, broderskap och att bunta ihop sig mot överheten.
Men 600 skattade kronor i månaden! I MÅNADEN! Fattar ni hur mycket det är?
För dessa skulle jag varje år kunna åka till kanarieöarna, inkl resa, boende, mat, en vecka.
Eller varje år köpa en ny bättre tv.
Eller varje år åka 25 resor t/r till Örebro.
Eller varje år köpa 125 pizzor.
Eller varje år köpa två nintendo wii.
Eller en bärbar dator.

Så ursäkta att det inte är ett självklart beslut att byta ut detta mot en a-kassa jag aldrig kommer använda, en tidning jag sällan kommer läsa och ett pressleg jag aldrig kommer visa upp.

Det känns därför inte helt oattraktivt att vara ett solidaritetssvikar-as. Färre vänner på jobbet - ja. Men jag har i alla fall en ny platt-tv eller en härlig solbränna varje år.
Som jag kan prata med...

3 kommentarer:

Rob sa...

Jag säger bara: Väx upp, killen!

De kristna företagen och samfunden är ökända för att behandla anställda som skit. "Alla är ju kristna. De är snälla."

Yea, right... När det handlar om pengar är ingen snäll, hur kristna de än vill vara.

Eftersom den tidning du jobbar på gör förlust sedan ett par år och har minskat sin personal konstant sedan fem år tillbaka, vill jag starkt rekommendera dig att gå med i facket.

De kickar folk på EFK nu. En del med mindre justa metoder, på gränsen till lagligt. Riktigt kristen organsiation, visst, men stackars de som inte är med i facket eller a-kassan.

Man kan vara med i A-kassan utan att vara med i facket. Om du inte ens överväger det – ja, du vill jag drista mig till att kalla dig dum i huvet.

/Robert

Emanuel Karlsten sa...

Robert. Jag är ironisk. Eller raljant.
Men inte dum.

O. sa...

Emanuel: nej, för vem säger frivilligt nej till ett pressleg? Eller betalar för eventuell a-kassa, arbetslivsjurist eller annat man kan råka behöva? Dina 600kr tjänar du lätt in i sparad tid och sparade inträden med pressleg (men så är det väl ingen som använder kortet ;)