tisdag, november 27, 2007

Livet är en tävling

Jag har köpt nya jeans! Såna här blåa där de pressat in så mycket blåfärg de kan. Raw denim, eller vad modebloggarna nu kallar det.
Grejen med dem är iaf att man inte får tvätta dem. Eller, man ska helst inte. Så sa hon den ytterst - till nästan självspäkande grad -
medvetna affärsbiträdet i butiken iaf. För om man tvättar dem förlorar man chansen att få dem personliga. Då blir de bara vanliga tråkiga tvättade jeans. Men om jag går med dem ett år utan att tvätta dem i vatten (lägga de i frysen går bra - det ska tydligen döda lukt), och sedan slänger dem i tvätten kommer de få en perfekt slitning efter min kropp och rörelsemönster.
Så ju längre jag går med dem otvättade, ju bättre.
Tösen till affärsbiträde vet inte vad hon satt igång. En tävling av detta slag sätter igång en maskin i mig av sällan skådat slag. Som när jag var pöjk och mina föräldrar sa, i ett sista dumdristigt försök att få mig ge upp mjukbyxorna till förmån för jeans, "vänta bara tills du blir stor, då kommer du aldrig vilja bli av med jeansen". Jag tog det som en direkt utmaning och gick i alla byxmaterial som fanns utom jeans ända till högstadiet (då anpassningen, mobben och likriktigheten var betydligt viktigare än min interna tävling).

Men jag har längtat efter det här. Att fixa såna här råa brallor bara för att se hur långt jag kan gå. Jonna hade ett par, och klarade någon månad. Sedan hade hon fläckar hon tyckte hon var tvungen att tvätta bort.
Ha! Level1 på den. Inte ens om byxorna är dränkta i vinterkräksjuka kommer jag tvätta mina. Inte ens om mina skrivbordsgrannar svimmar vid blotta synen av mina byxor hammar dem i tvätten.
Aldrig!, mark my words, kommer jag självmant lägga dem i tvätten.
Byxorna ska vara så komplett nedgrisade att de till sist själv vandrar till tvättmaskinen. Då, eventuellt då, hjälper jag till att stänga luckan, vrida om knappen och ge brallorna chansen att andas.
Men det är tveksamt.

8 kommentarer:

Jonna sa...

Mmm. Det kommer vi inte bli 2 om..

Emanuel Karlsten sa...

Nej, det hoppas jag. You try, baby. You just dare to try!

Anonym sa...

Skall inte en journalist kunna skillnaden mellan "de" och "dem"? Jag tror jag fick det till sju (7!) "de" där det borde stått "dem". ;-)

Anonym sa...

Han jobbar ju på dagen...

Patricia sa...

Det låter ju ohygieniskt. Då syftar jag inte bara på språkpoliser ;) utan det faktum att du alltså skulle kunna spy ner brallorna för att sedan lägga dem i FRYSEN och därefter bära dem igen?

Emanuel Karlsten sa...

Hörni anonymfegisar. Jag sitter och skriver mina bloggposter på en mobiltelefon, så chilla. Jag fixar, och så låter vi pulsen gå ner. Lungt?

Anonym sa...

Mycket bättre! Fast du missade ett ställe i första stycket och ändrade i stället ett mot slutet så att det blev fel. Så det var nog inte bara mobilens fel... Och så stavas det "lugnt"... ;-)

(Jag bara retas för att du är journalist.)

Emanuel Karlsten sa...

Fint. Då har du iaf fått rätt på nästan allt. Övriga får ligga där som skönhetsfel, och som ett bevis på att vi har att göra med en personlig blogg, ingen rättstavningskurs på sidan 4 i dagen.
Och beträffande "lungt" - försök se ironin, humorlösa männska.