onsdag, november 07, 2007

När musiken vann över skivbolagen

Radiohead är ett av de få kända band i världen som valt att lägga upp sin musik på nätet och låtit användaren själv få välja vad de vill betala. Många har struntat i betala, medan andra betalat mer än vad de behöver.
Ingen nyhet där.
Men idag skriver media om att det inte var någon kassako. I genomsnitt betalade varje användare 38kr. Men, som bland annat DeepEd belyser, så handlar de här 38kr om mer än dubbelt av vad artister får från deras skivbolag i vanliga fall.
Vem förloraren är? Skivbolagen. Och det kan de ha.
Resultatet är intressant. Inte minst inför framtida webbprojekt. När internetanvändandet sväller och användaren blir mer van (och inser hur lätt de kan ladda ner sin musik gratis) så vill hon ha enkla sätt att premiera den som skapat musiken istället för att stoppa pengar hos en skivbolagsdirektör som likriktar, prackar på och mjölkar musikindustrin.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problmmet som sååå få ser, men jag hoppades att du skulle se är att skivbolagen för depengar de får in i vanliga fall betalar promotion, skivinspelning, pressreleaser, radiobearbetning o.s.v.

Tar man bort skivbolagen så tar man bort chansen till detta..

Radiohead har fått sin del av promotion, haft framgång förr o.s.v. så till detta album behövdes inte detta. folk laddar ner deras musik änbå.

Men tänk dig en helt okänd artist som lägger ut sina låtar... då är det väldigt väldigt svårt att för det första få 38kr/skiva och att överhuvudtaget nå ut till folk.

Ser du inte dilemmat??

Skivbolagens roll är väldigt viktig.

//Musiker

Emanuel Karlsten sa...

Men, musiker, om du tänker ett steg längre - om alla la ut sin musik på nätet. Det skulle ju innnebär att marknadsföring inte hade behövts.
Det hade blivit ett större länkdelande än det vi har på myspace idag.
Så fort någon hade hört något, så hade de mailat någon annan, fler nedladdningar hade skett, och helt plötsligt så hade piratebayliknande sajter fångat upp de hetaste skivorna och fått massor att få upp ögonen för musiken.
Helt utan att skivbolat gått ut och promotat.

För låt oss nu inte luras av att det är en ideal värld att skivbolag promotar band som är tunna kassakor - Det handlar ju om musikengångsligg. lättsmält musik, som får många att köpa skivor.

Knappast idealt eller ens eftersträvansvärt.

Här är radiohead en föregångare