tisdag, november 20, 2007

Mitt liv är i spillror

Det var en trevlig kväll med mat, tre killar emellan.
Sen tog någon fram singstar. Vet ni vad det är? Ett slags tv-spel med mickar och alla möjliga kända låtar där man tävlar om vem som sjunger renast. Alltså klarast toner och minst falskt. Sällan har jag varit så självsäker i mina vinstprognoser. Det var givet att jag skulle vinna varenda match. Men åtta låtar senare ligger jag under mot elektriker-kristian med 7-1! Förtvivlad och förbannad har jag lust att skrika; du ska ju vara bra på kopplingssystem, hockey, dricka öl och skrika från läktarbänk! Inte kunna sjunga finstämt på Främling!
Han verkade se de outtalade orden i mina ögon och konstaterar lugnt och nöjt; 'Min pappa har sjungit en del.'
DIN PAPPA?
Shit! Jag har hela frikyrkan nedplöjd i generna, tiotusentals timmars fostrande kyrkosång i bagaget. Och din farsa har sjungit en del?
Mitt liv är i spillror.

Efter en hel dags grubblande och försök till bortförklaringar har jag äntligen kommit på anledningen: Frikyrkans stämsång! Detta eviga kreativa uppmuntrande av att ta ut svängarna, göra melodier till sina egna. Det är ju därför kristennissarna kommer så långt i idol. De härmas inte - de är unika.
Hör du det, kristian. Jag är unik! Gör varje låt till min egen. Jag må ha förlorat i tönt-singstar, men jag hade vunnit cool-idol!

Så måste det vara.
Ja, så måste det vara.

4 kommentarer:

underbaraclara sa...

haha, stackare. men min kompis (som är grym på att sjunga btw) berättade att singstar är ren och skär teknik. alltså inte sångteknik utan spelteknik. man måste veta exakt hur spelet är utformat. kan man det kan man nästan vinna fast man är tondöv tydligen. men vad vet jag, jag har ju aldrig spelat!

Emanuel Karlsten sa...

Tack clara. Du ger mig hopp.

klara sa...

haha! ja det måste vara så! jag borde alltså också gå ganska långt...

Cicci sa...

Nej nej nej, man är givetvis supermusikalisk om man är bra på Singstar! Den gången jag spelade var jag den enda som fick högsta nivån på en sånginsats. Klart att jag fick det för att jag var grym! Förstör inte det här för mig nu...