måndag, december 03, 2007

Desillusionen har fått sig en knäck.

Jag ska vara ärlig.
Jag har den senaste tiden förlorat tron på kyrkan. Mer och mer. Kanske inte så mycket för tanken med den, eller dess struktur. Men för människorna. Och det är ju det vi säger, vi postmodernt kristna, att det är vi människor som är kyrkan.
Alla de där uppgivna suckarna har därför lagt sig på hög och bildat en slags desillusion mot kyrkan någonstin kommer fungera.
Tills i eftermiddags.

För idag läste jag något som gav en strimma hopp, som till och med gav mig tro på att kyrkan kan slå tillbaka. Men hur viktigt det är med ledare. Rätt ledare, på rätt plats. Dagen kommer imorgon publicera ett dokument. Ett gigantiskt dokument, över just detta.
Jag varken vill eller kan berätta mer.
Men det är inspirerande, utmanande och provocerande viktigt för ett församlingssverige som har svårt att hitta sätt eller kraft att ta sig ur de redan uppslirade spåren. För ett samfundssverige som försöker hitta nya verksamheter men alltsomoftast landar i att det är ett nytt material som ska ut.

Det är inget nytt som sägs, det är inget nytt som görs.
Men ATT det görs, och i det sammanhanget det görs. Det är så avgörande.

Det är hoppingivande, och det fick mig att andas lättare. Att det finns människor med exceptionellt ledarskap, som vet vad som krävs, är beredd att göra det, och KAN göra det.

Äh, det blir bara töntigt att fortsätta prata om det när ni inte ens vet vad det handlar om. Men läs det imorgon. Lova. På Dagen.se

8 kommentarer:

Dag Selander sa...

Ett gigantiskt dokument... vet inte om jag hinner somna i väntan på detta!

Emanuel Karlsten sa...

Skit i att sova! Kör uppesittarkväll!

Jaken sa...

Med tanke på att det tog nästan en timme att webba det hoppas jag att det blir en klickmaskin :-)

(Och okej, jag läste texten samtidigt som jag webbade den, vilket förklarar en hel del av tiden ...)

Emanuel Karlsten sa...

Den kommer klickas genom taket - garanterat!

Och tack för hjälteinsatsen!

Kristofer sa...

Riktigt bra och intressant. Fint jobbat allihopa :)

Tor Billgren sa...

Men Emanuel, du håller väl inte på att bli papist? Skökokyrkan är förförande till sina natur. Var på din vakt.

(Åh, ursäkta mig för mitt infantila raljerande...)

Emanuel Karlsten sa...

Tor: Det är så skönt att veta att du håller koll på mig.

Olov sa...

Väldigt väldigt bra, hälsa det till alla berörda.