måndag, december 17, 2007

Julångest

Hur går det för er?
Själv är jag uppe i 7,3 på skalan.
Jag sitter här med förskalv.
Det är den 17e december.
Sånt slås man av varje minut när man jobbar på tidning. Datum står överallt.
Det är den 17e december och jag har inte köpt en enda julklapp.
Inte en enda.
Fattar ni hur lite det är?
Jag har flickvän, mamma, pappa, två systrar, föräldrars föräldrar, och flickväns familj.
Jag som vanligtvis älskar att ge julklappar har drabbats av paralysering.
Ångest. Julångest, om så vill.
Sitter hemma och demonstrativt vägrar tänka på julklappar.
Så tänker jag på de som inte ens har pengar att köpa några.
Och får dåligt samvete.
Tänker att jag inte ska gnälla.
Att jag borde gå ut och lyxkonsumera lite.
Bara så jag slutar gnälla.
Så svårt är det ju inte.
När man har pengar.

Det gick nyss upp till 8,2.

2 kommentarer:

nicaea sa...

Jag minns midsommarpissångesten här på Loggboken. Vad är värst - midsommar eller jul? Jag tycker ända att julen går bättre - för då kan man spela sin vanliga inövade roll med släkt och familj.

Emanuel Karlsten sa...

Oj. Jag glömmer alltid midsommarångesten när det är jul. Som att jag bara kan ta en sak i taget.
Det går nästan inte att jämföra.
Men midsommar är nog värst.
Som en dålig nyårsafton. När man MÅSTE ha roligt, även fast det inte går.
Nyår är enkelt. Det är ett tolvslag, och alla skålar och har kul. Midsommar är en hel natt, en kväll, och en dag.
Och midsommar är egentligen inte alls som jul.
För jul handlar om krav och julklappar. Och ensamhet, för den som inte har familj.
Midsommar kan man alltid skaffa sig vänner med alkohol. till och med den alkoholiserade.
Men inte på jul.
Då är till och med de alkoholiserade, även om de är i grupp, ensamma.
Tro mig. Jag har sett det på nära håll.