måndag, december 17, 2007

Musiktips

Jag vet.
Ni är ju sedan länge fans av min musiksmak.

Men det var länge sedan jag skrev om musik. Och det förstår jag att ni saknar. Det var ju säkerligen här på bloggen som ni först läste om Salem al Fakir - detta extrema stjärnskott som nu plockat hem flest grammisnomineringar av alla.
Därför känns det nu aktuellt att tipsa om annan utsökt musik.

Här kommer därför några tips på både gammalt (hey - jag vet, ni är inte bara ungdomar som läser bloggen) och nyare (dvs inte lika brett kända).

Så färskt att cd-brännaren fortfarande är varm:
Trevor Hall
Ibland hittar man fantastisk musik på de mest oanade ställen. Så var det med Trevor Hall. I slutet på Shrek 3 spelar denne 19-årige amerikan en låt som får mig helt ställd. Och så inser jag direkt - vad än han har gjort, så kommer jag fastna för det. Det visade sig vara sant, såklart. Missa för guds skulle inte Trevor Hall. Reggae, rock, pop, och en skvätt hiphopgung och så befriande bra.

Nytt:
Elias and the wizzkids.
Kan det komma något gott från Falun? Förutom namnet till Falukorv? Ja, Elias and the wizzkids blandar, pop, folkmusik, 60-tal och energi till ett potpurri av glädje! Detta tillsammans med såna där skönt medvetslöst aningslösa texter gör detta band till årets komet. Lyssna!
Myspace

Inte så nytt:
Peter Jöback
Han gav en fingervisning med sitt förra album där Niclas Frisk och Andreas Matsson gjorde de fantastiska "sommarens sista sång" och "Du har förlorat mer än jag". Men hörrni. Aldrig hade man kunnat ana den hitbomb som kom med albumet "Människor som du och jag". Det är ett pärlband av hits. Årets skivjulklapp. No doubt.

Gammalt:
Såg Hotrod häromdagen. En galen, och småfnissig film som helt plötsligt spelade den fantastiska John Farnhams "You're the voice". Är inte det något att återuppleva, or what?

Så gammalt att det behöver en käpp:
Såg en annan film, Reign over me. Och dess titelspår påminde mig om en annan fantastisk låt. The Who's - Love Reign o'er me. Hamnar direkt i min mp3spelare.


Varsågoda.

Inga kommentarer: