fredag, december 07, 2007

Vilken fantastisk kväll!

Jag hoppas innerligt att du såg ikväll. Tycka vad man tycka vill om idol, men det är en lika viktig del av allmänbildningen som Putins mystiska val.
För min vän försökte jag mig på nutidsjämförelsen att det är 2007:s Robinson-final. Att han nu var en så pass förtappad själ att det hjälpte honom nämnvärt må vara. Men faktum är att det här är stort. Riktigt vitkalkat stort.
Ett bevis på det är att jag spenderat kvällen på Olearys. Ni vet, baren som alla andra dagar är en sportbar som hellre visar obskyr vattenpolo än någon girlish fjantmusiktävling. Men inte ens Olearys på Götgatan, hjärtat av sveriges Olearys-restauranger, kunde i dag stå emot. Därför spenderade jag och min vän kvällen hejandes, jublandes och bettandes på idol på Olearys ikväll. Tillsammans med översminkade tjejer, övertränade killar (som uppenbarligen hoppats komma undan med vilken sport som helst - bara de slapp flickvännens idol) och sveriges mest utsökta hamburgare.
Det var sann fest och jag satsade tvåhundra kronor på att marie skulle vinna.

Det kändes ju så uppenbart. Ett struligt liv via Slitzutvik, bigbrother-sex och -förlovning. Tjejen som levt hela sitt liv i en dröm om att en gång få bli sångstjärna. Idols svar på melodifestivals-marie, fast idol-marie faktiskt kan sjunga - på ett sådär carolasjälvklart sätt.
Det tillsammans med att vinnarlåten var en ballad gjorde mitt bett självklart.
Och jag vann.
Men det var såklart osäkert in i det sista. Men precis som förra året, året innan det, och året innan det, så var det den som sjöng finallåten bäst som vann. Hårfint, men marie drog sista strået. Och vinsten. Lätt värt. Lätt bäst.

Och jag har skrikit mig hes.
Men tvåhundra kronor rättvist rikare är jag nöjdare i natt än jag varit på länge.

2 kommentarer:

Haggaj sa...

Radhuspopen vann mot sann Memphis blues. Inget vackert betyg för medelsvenson.

Martin sa...

EXAKT! Det var precis det jag sa när jag bittert hostade upp 200 kalla till Manne...