tisdag, januari 22, 2008

Vill bara att vi förstår varandra bättre

Läste inlägget om "Kyrkan igen" och lyfte lite på ögonen åt min hårda ton.
"Skitsnack. Det är inte en kotte som går därifrån och har gett sina liv till Gud.", skrev jag utan att blinka.
Och kommentarerna lät såklart inte vänta på sig.
Därför vill jag publicera mitt kommentarsvarande tillägg även här:

"Bloggposten var inte till för att statuera en absolut sanning. Mer att tänka till hur fånigt det blir när vi sjunger så allvarliga sånger, och hur lite konsekvens det faktiskt får i våra liv.
Ett av mina favoritbibelord handlar just om det - "var inte bara Ordets hörare, utan dess görare".
Om vi nu verkligen menar att vi gett Gud vårt liv, vårt allt - att vi lever helt för honom - borde inte det lysa igenom på ett mer helgjutet sätt?
Även om överlåtelsen är äkta - så kan det ju inte vara så att vi VARJE söndag menar att "ja, nu ger jag mig verkligen helt till Gud".
Hjälp.
Den församling som verkligen lyckades med det skulle ju se en superväckelse.

Min poäng är - det är högtravande. Lägg till ett "vill" eller nåt, och det blir genast mer ärligt.
För vi vill ju alla ge våra liv, kämpa för det, och uppleva mer av Gud.

AnnaMaria - jag uppskattar och värdesätter din berättelse! Jag menar inte att människor inte blir frälsta pga lovsång.
Bara att texten sjungs lite väl lättvindigt.

Så. Då förstår vi varandra bättre?

Inga kommentarer: